Köpvillkor

Köpvillkor och priser

Priserna på webbplatsen kan komma att ändras utan förvarning på grund av omständigheter som Galoppshopen.se inte råder över, till exempel valutaförändringar, ändrade momssatser, ändrade tullsatser etc. Alla priser på webbplatsen visas med för närvarande lagstadgad 25% moms. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel samt orimliga prisfel. Vi ingår endast avtal med myndig person (18 år).

Köpavtal med nedan gällande villkor ingås med Hoof and Holler Galoppshopen AB, 559008-9727, nedan kallat Galoppshopen.se.

Fasta avgifter på Galoppshopen.se

Fraktavgift inom Sverige: 75,00 kr (60 kr + 25% moms)
Fraktavgift till Danmark: 135,00 kr 
Fraktavgift till Finland: 135,00 kr
Returavgift: 39,00 kr (se specifika villkor under Ångerrätt nedan)
Fakturaavgift via PaysonFaktura: 0 kr 
Outlöst paket: 199,00 kr 

Betalningssätt

På Galoppshopen.se kan du välja mellan fyra olika betalningsmetoder; Betal- och Kreditkort (säker betalning via Payson alternativt via PayPal), Direktbetalning via bank (genom säker anslutning till Payson), Payson Faktura eller PayPal. Genom att välja PaysonFaktura har du också möjligheten att på köp överstigande 300 kronor delbetala ditt köp. Detta avtal ingås med Payson AB/Svea Ekonomi. Läs mer om PaysonFaktura nedan. Det är bara upp till dig som kund att välja det du tycker bäst om.

Kortbetalning eller PayPal-saldo via PayPal

Betalning via PayPal  kan ske både med och utan PayPal-konto. Det går utmärkt att göra säkra betal- och kreditkortsbetalningar via PayPal. Med PayPals kortbetalning kan vi erbjuda er betalning med Visa, MasterCard, Maestro och även American Express. 

Kortbetalning eller Direkbetalning via Payson

Betalning med Payson. Betalning sker enkelt och tryggt med Payson. Du behöver inte ha ett konto hos Payson sedan tidigare för att kunna betala. Slutför köpet direkt med VISA, MasterCard samt de svenska bankerna Swedbank, SEB, Nordea, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Skandiabanken och Sparbanken Syd. Du kan också välja att betala i efterhand på faktura eller att delbetala över 3-24 månader. Payson håller höga säkerhetskrav och för alla kortbetalningar används 3D-secure teknik. Flera miljoner personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet sedan 2004. Läs mer här: www.payson.se


Handla mot faktura från Payson

I samarbete med Payson erbjuder vi dig att betala köpet mot faktura. Du måste ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i kreditprövningen. Om du gör köpet för ett företags räkning ska det vara registrerat i Sverige och du vara behörig firmatecknare för företaget samt företaget godkännas i kreditprövningen. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress som anges vid köptillfället. Betalningsvillkor är 14 dagar. Vid utebliven betalning skickas betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Dröjsmålsränta debiteras med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet. Mer information och fullständiga villkor finns här.


Information om pantsättning

Fakturan kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634.


Frakt

Vi använder DHL som transportpartner. Normal beräknad leveranstid är ca fyra (4) arbetsdagar efter beställningen är mottagen. Fraktkostnaden är för närvarande 75 kronor inom Sverige och 325 kronor inom Danmark.


Kundservice

För att kunna hålla våra priser så låga som möjligt har vi inget callcenter för att hantera kundservice-frågor. Kommunikation till Kundservice sker i första hand via e-post (kundservice@galoppshopen.se). Ärendet hanteras i ett effektivt ärendehanteringssystem med full spårbarhet och historik. I det fall närmare kommunikation med kunden krävs kommer vi att ringa upp för en personlig kontakt. Returer hanteras via returformulär på webbplatsen (se mer information nedan). Frågor om returer besvaras självklart av kundservice som gärna hjälper er att får rätt på returen om det är något som är oklart.


Ångerrätt och Returrätt

Som kund hos Galoppshopen.se har du som konsument (detta gäller ej företag) i enighet med distans- och hemförsäljningslagen 14 dagars ångerrätt på allt du beställer och därmed rätten att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. Ångerrätten gäller inte för specialbeställda varor eller varor som anpassats med tryck eller andra ändringar från originalutförandet. För att kunna utnyttja detta måste varan/varorna returneras felfria, i originalförpackning och i väsentligen oförändrat skick. Du har självklart rätt att öppna förpackningen för att kontrollera att varan är felfri och passar på dig eller din häst. Tänk på att varan inte får bli smutsig. Därför är det lämpligt att t ex lägga ett lakan eller en handduk under om du ska prova sadel, täcken eller liknande utrustning. Ska du prova kläder så försök tänka på att inte dränka dig i parfym precis innan. Om en vara är försenad eller visar sig vara slut på lager kontaktar vi dig och du har då också som kund rätten och möjligheten att häva köpet innan leverans har skett, utan kostnad, om du inte godkänner ny leveranstid. Vid retur tillkommer returfrakt. Väljer du att returnera hela ordern och inget är skadat, betalar vi tillbaka hela det ursprungliga beloppet inklusive fraktavgift, men vi tar ut en returavgift (se ovan). Väljer du att returnera del av ordern betalar vi inte tillbaka avgifterna, detta beror på att avgifterna är samma oavsett hur många varor man beställt. För skrymmande och tunga varor, som till exempel foder, pellets eller liknande som levererats med speditör alternativt avhämtats hos ombud för Galoppshopen.se gäller särskilda villkor. Vänligen kontakta kundservice för vidare information. På beställningar betalda med PaysonFaktura återbetalas inte de för betalningssättet påförda avgifterna såsom faktureringsavgiften (för närvarande 19 kronor) då dessa avgifter för administrationen av PaysonFaktura kvarstår även då köpet hävs.


Bytesrätt

Du har självklart rätt att byta en vara till en annan färg eller storlek. Galoppshopen.se tillåter normalt byte av vara i fullgott skick inom 30 dagar från ert mottagande av den ursprungliga varan. Överenskommen ersättningsvara skickas omgående eller så snart denna finns i lager, enligt samtal och överenskommelse med dig som kund. Du som kund står för returfrakten. Om varan är felaktig eller felexpedierad står Galoppshopen.se för hela returfrakten. Innan en vara returneras för byte skall begäran om returgodkännande göras. Detta görs via hemsidan (Returformulär) eller genom kontakt med Kundservice.


Reklamationer

Om du vill reklamera en använd vara vill vi att du kontaktar Kundservice (kundservice@galoppshopen.se) för vidare hantering. Om ett paket är skadat vid ankomst ska detta anmälas direkt på ert utlämningsställe. Om innehållet är skadat vid ankomst eller det gäller en större vara som levererats till dörr via speditör ber vi er vänligen kontakta Kundservice (kundservice@galoppshopen.se). Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en vara inom 3 år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Påtala eventuella fel inom skälig tid. Vid tvister som vi inte lyckas lösa tillsammans, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Vi följer alltid deras rekommendationer.

Transportrisk och försäkring

Vid byte, reklamation eller retur, står du som kund för transportrisken. Du som kund ansvarar också för att godset inte är skadat innan vi tar emot och kvitterar leveransen. Spara alltid följesedeln/returfraktsedeln tills returen är avklarad. Vid leverans av order från oss till kund står vi för transportrisken.

Outlösta paket

För outlösta paket debiterar vi en avgift om 149 kr (inkl moms). Detta för att täcka de kostnader som uppstår för returfrakt, hantering samt lageråterföring. 

Återbetalning

Om hela beställningen är returnerad, återbetalar vi det belopp du betalat minus eventuella returavgifter samt avdrag på varor som eventuellt inte kan tyckas vara i väsentligen oförändrat skick. Återbetalning sker omgående vid mottagande av godkänd retur. Detta sker vi när vi fått tillbaka varan och konstaterat att den inte är skadad. Vid betalning med Betal- eller Kreditkort alternativt Direktbetalning via bank sker återbetalningen till samma kort/bankkonto som användes vid köptillfället. Betalningar via PaysonFaktura återbetalas alternativt krediteras via Paysons återbetalningsfunktion. Vid betalning via PayPal sker återbetalningen tillbaka till det PayPal-konto som användes vid köpet. 

Personuppgifter

I samband med din registrering och beställning godkänner du som kund att vi lagrar och använder dina uppgifter för att fullfölja och tillhandahålla den vara eller tjänst du som kund önskar få levererad. För vidare information angående vår hantering av personuppgifter samt cookies, vänligen läs på sidan om Personuppgifter och cookies.